اينترنت پر سرعت را چند مي‌خريد؟

یزدفردا :نحوه ارايه سرويس‌هاي پرسرعت اينترنت (ADSL) توسط سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي شفاف‌سازي شد كه براساس آن اپراتورهاي ارايه‌دهنده اين سرويس نبايد هيچگونه محدوديتي در ميزان حجم آپلود، دانلود و زمان اتصال در طول دوره ارايه خدمات ايجاد كنند. شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات اينترنت پرسرعت ADSL و شركت مخابرات ايران در مجموع نزديك به 5/2 ميليون خط اينترنت پرسرعت در كشور نصب كرده‌اند كه از اين تعداد يك ميليون و 200 هزار پورت به مشتركان واگذار شده و در حال استفاده است.


در اين راستا سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به عنوان متولي بخش نظارت و اعمال مقررات بر سرويس‌هاي ارايه شده از سوي اپراتورهاي موجود، شفاف‌سازي و اطلاع‌رساني درباره ظرفيت خطوط و تعرفه ارايه خدمات اينترنت پرسرعت با استفاده از فناوري ADSL توسط شركت‌هاي مجاز را در دستور كار قرار داده است. بر اين اساس مبناي محاسبه ظرفيت يك خط، حداكثر سرعت دانلود در حالت نرخ اشتراك 1 به 1 است و اپراتورها براي ارايه اين خدمات مطابق مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، مجاز به اشتراك سرويس با نرخ حداكثر 1 به 10 خواهند بود.

براساس مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، شركت مخابرات ايران در صورت ارايه خدمات به صورت مشاركتي يا غير مشاركتي با شركت‌هاي PAP، ملزم به رعايت تعرفه‌هاي ابلاغي است و تنها شركت‌هاي PAP آنهم در حالت غير مشاركتي مي‌توانند خدمات مورد اشاره را حداكثر تا سقف 20 درصد بيش‌تر از تعرفه‌هاي مذكور ارايه كنند. همچنين اپراتورها براي ارايه ساير بسته‌هاي اينترنت پرسرعت خارج از چارچوب تعرفه‌هاي مصوبه شماره 49 كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نظير سرويس‌هايي با محدوديت‌هاي زماني و حجمي يا با نرخ اشتراك متفاوت، موظفند تعرفه‌هاي پيشنهادي خود را مطابق مفاد پروانه به رگولاتوري اعلام كنند و پس از اخذ تاييديه لازم اين سرويس‌ها را ارايه كنند.


مشتركان ADSL بايد توجه داشته باشند كه نرخ اشتراك 1 به 10 به معناي استفاده همزمان حداكثر 10 نفر از ظرفيت يك خط است. عموما ظرفيت خطوط اينترنت براساس كيلوبيت بر ثانيه (kbps) سنجيده و سرعت دانلود براساس كيلوبايت (kBps) اندازه‌گيري مي‌شود كه روش تبديل آنها به يكديگر با استفاده از فرمول ظرفيت تقسيم بر 8 مساوي سرعت قابل حصول است و لازم است كاربران در زمان اندازه‌گيري ظرفيت خط يا سرعت دانلود خود به اين واحدها توجه كنند.

در صورتي‌كه كاربران سرويس اينترنت پرسرعت شكايتي در اين رابطه از اپراتورهاي خود داشته باشند با مراجعه به سايت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به نشاني  www.cra.ir، تماس تلفني، نمابر يا مكاتبه مي‌توانند شكايت خود را به رگولاتوري منعكس كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا